Zdrowe zęby

Jak dbać o zdrowe i piękne zęby

Zdrowe zęby są ważne. To wie chyba każdy. Zęby bez próchnicy, bez stanów zapalnych w obrębie dziąseł są nie tylko estetyczne. Nie pozostają bez znaczenia dla zdrowia i kondycji całego organizmu. Co zrobić, by mieć piękne i zdrowe zęby?

W tym krótkim poradniku chcemy pokazać, jak na co dzień dbać o zęby. Podpowiemy także, co zrobić, aby dentysta nie musiał ratować naszych zębów.

Dentysta Żywiec-porady na zdrowe zęby

W naszej stomatologicznej praktyce zęby nie mają dla nas tajemnic. I to całkiem dosłownie. Po ich stanie jesteśmy stwierdzić, z jakich przyczyn zęby chorują. Niestety ciągle jeszcze najczęstszą przyczyną chorób zębów jest ich zaniedbanie. Oczywiście podatność na próchnicę oraz wiek też ma tu swoje znaczenie. Jednak u podstaw chorób zębów leżą bakterie, którym dajemy lepsze lub gorsze warunki do działania. Dlatego znajdziecie tu porady na zdrowe zęby. Dowiecie się:

• Co zrobić, żeby mieć zdrowe zęby.

• Czego unikać, aby mieć zdrowe zęby.

• Co jeść, żeby mieć zdrowe zęby.

• Jak dbać o zęby.

• Co wzmacnia zęby.

Niby dużo, a tak naprawdę dbanie o zdrowie jamy ustnej to kilka podstawowych zasad. To dzięki nim jej higiena będzie łatwiejsza, a zęby zdrowsze. Zdrowe zęby może mieć każdy z nas. Wystarczy o nie dbać w odpowiedni sposób oraz mieć wsparcie swojego stomatologa.

Dlaczego zęby się psują

Dlaczego te zęby się tak psują? Pewnie nie raz zadawaliście sobie to pytanie. Przecież dbamy o zęby, myjemy je, odwiedzamy czasem stomatologa.

Zęby psują się oczywiście z różnych powodów. Czasem są to przyczyny od nas niezależne. Jednak najczęściej zniszczenie zębów powodują bakterie próchnicy. To one metabolizują cukry z pożywienia i przekształcają je na kwasy. Te w długotrwałym kontakcie ze szkliwem powodują jego uszkodzenia. Jak już bakterie poradzą sobie z twardym szkliwem, to potem mają już z górki. Próchnica atakuje miazgę zęba i problem staje się coraz większy.

Niestety nawet zaplombowanie zęba nie rozwiązuje go na stałe, jeśli nie zmienimy też codziennych nawyków. Do wtórnej próchnicy dochodzi też już wokół założonych plomb, dlatego też wizyty u dentysty to konieczność.

Rady dentysty na zdrowe zęby

Jak dbać więc o zęby, aby jak najdłużej się cieszyć ich zdrowiem? Przestrzegając kilku prostych zasad, możesz przez długie lata cieszyć się zdrowym uśmiechem. Tak więc już tłumaczymy, jak w paru krokach dbać o zęby na co dzień. Przeczytajcie kilka rad dentysty na zdrowe zęby. Wiemy, o czym mówimy, bo znamy to z codziennej swojej pracy. Wiemy też, co zrobić, by uniknąć problemów ze strony uzębienia.

Jak dbać o zdrowe zęby

Jak dbać o zęby, by były zdrowe? To dość proste i nie wymaga nie wiadomo jakich umiejętności. To raczej zwyczajne codzienne wybory oraz prawidłowa higiena. Te drobiazgi są prawdziwym sprzymierzeńcem zdrowych zębów.

1. Codzienna prawidłowa higiena jamy ustnej.

2. Regularne kontrole u stomatologa.

3. Regularna higienizacja w gabinecie stomatologicznym.

4. Dieta dla zdrowych zębów.

5. Zdrowe nawyki.

Tylko 4 proste kroki dzielą Cię od lepszego dbania o swoje zęby.

Higiena jamy ustnej

Właściwa higiena jamy ustnej to absolutna podstawa. Powie Wam to każdy dentysta. Również i my w naszym gabinecie stomatologicznym w Żywcu przykładamy ogromną wagę do edukacji w zakresie odpowiedniej higieny jamy ustnej już od najmłodszych lat. Każdorazowo robimy to podczas zabiegów higienizacji oraz wizyt adaptacyjnych.

Teoretycznie każdy wie, jak dbać o zęby. Jednak statystyki są nieubłagane i jasno mówią, że prawie 90% naszego społeczeństwa ma próchnicę. Jak to więc jest z tym myciem zębów?

Mycie zębów a zdrowe zęby

Higiena jamy ustnej to właściwie nie tylko mycie zębów. Jasne, że to oczywiście podstawa. Jednak nie zapominajmy, że bakterie próchnicy mają też do dyspozycji np. język, dziąsła lub przestrzenie między zębami.

Ile razy myć zęby? Czym myć zęby? Jaką szczoteczkę wybrać do mycia zębów? Jaka pasta do zębów będzie najlepsza? Co jeszcze poza szczotkowaniem zębów? Jedne mycie, a tyle pytań. To wszystko ma jednak znaczenie. Warto posiadać tę minimalną wiedzę na temat odpowiedniego mycia zębów.

• Jak często myć zęby?

Mycie zębów dwa razy dziennie to absolutne minimum. Tak naprawdę powinno się je czyścić po każdym posiłku. Nie można też jednak przesadzić w myciu zębów. Może to spowodować uszkodzenia szkliwa.

W ciągu dnia najważniejsze jest wieczorne mycie zębów, które pozwala pozbyć się nadmiaru bakterii. Wieczorne mycie zębów jest bardzo ważne. W nocy spada ilość produkowanej śliny. To ona w naturalny sposób pozwala się pozbyć resztek jedzenia i chroni w ten sposób przed atakiem bakterii próchniczych.

• W jaki sposób myć zęby.

Odpowiednia technika mycia zębów pozwala efektywniej pozbyć się resztek jedzenia, które jest świetną pożywką dla bakterii. Przed umyciem zębów powinno się oczyścić również przestrzenie międzyzębowe. Tam bakterie rozwijają się najszybciej. Zęby myjemy odpowiednio dobraną szczoteczką oraz pastą, stosując technikę wymiatającą lub okrężną przez co najmniej 2 minuty. Nie zapominajmy też o wyczyszczeniu języka!

• Szczoteczka i pasta.

Szczoteczka soniczna, szczoteczka elektryczna, całe mnóstwo rodzajów szczoteczek manualnych. Co wybrać dla siebie? Zapewniamy, że każda szczoteczka będzie dobra. Wystarczy, że będzie używana odpowiednio i regularnie. Oczywiście szczoteczki soniczne i elektryczne sporo zrobią za nas, ale też nie jest tak, że szczoteczki manualne nie dają rady. W codziennej pielęgnacji zębów sprawdzi się średniotwarda lub miękka szczoteczka. Zwróćmy uwagę, by miała jak najmniejszą główkę. Odpowiednio małą, by dotrzeć do wszystkich zębów.

Co do pasty do zębów, to dostępnych na rynku jest całe mnóstwo. Pasty przeciwpróchnicze, pasty wybielające, pasty redukujące nadwrażliwość, pasty usuwające przebarwienia itd. Jest w czym wybierać. Pastę do zębów dobierajmy do naszego problemu. Na co dzień i zawsze sprawdzi się pasta przeciwpróchnicza z fluorem, który wspomoże reminaralizację szkliwa.

• Czym jeszcze czyścić zęby.

Oprócz regularnego mycia zębów szczoteczką i pastą, warto też postawić na dodatkowe artykuły pomagające w oczyszczaniu zębów. W co można się zaopatrzyć i co warto stosować do mycia zębów:

- Nitka dentystyczna.

- Płyny do płukania ust.

- Irygator do czyszczenia przestrzeni międzyzębowych.

- Szczoteczki międzyzębowe.

Codzienna odpowiednia higiena jamy ustnej to podstawowy krok do zdrowych zębów, więc warto jej uczyć od najmłodszych lat. W naszym gabinecie stomatologicznym w Żywcu uczymy maluchy jak dbać o zęby podczas wizyt adaptacyjnych, do których serdecznie zachęcamy.

Kontrola stomatologiczna dla zdrowych zębów

Regularne wizyty u dentysty powinien wpisać w swój kalendarz każdy, kto chce mieć zdrowe zęby. Powszechnie wiadomo, że odwiedzanie stomatologa nie należy do największych przyjemności. Paradoksalnie ta regularność pozwoli na mniejszy stres w związku z wizytą w gabinecie. Im częstsze kontrole u dentysty, tym szybsza reakcja na uszkodzenia zębów. Tym samym mniejsza ingerencja stomatologiczna.

Dentystę powinno się odwiedzać średnio co 6 miesięcy. To z powodzeniem powinno ustrzec nas przed próchnicą.

Higienizacja stomatologiczna a zdrowe zęby

Podczas kontrolnych wizyt, warto poddać się podstawowym zabiegom higienizacyjnym. Higienizacja stomatologiczna oczyszcza zęby z osadów, które mogą przyśpieszać wzrost bakterii próchnicowych. Tak dokładnie nie usuniemy płytki nazębnej w domowym zaciszu.

Jak wygląda higienizacja w naszym gabinecie, przeczytasz tutaj.

Jeśli potrzebujesz dobrego dentystę w Żywcu nie tylko do leczenia zębów, to zapraszamy w nasze progi.

Dieta dla zdrowych zębów

Zdrowe i białe zęby. Kto o tym nie marzy? Istotną rolę w dbaniu o zęby ma też nasza dieta. Co jeść, by mieć zdrowe zęby, albo wręcz przeciwnie- czego unikać? Może po kolei. Jakie składniki pochodzące z pokarmu lubią nasze zęby?

• Wapń- główny składnik budulcowy zębów. Dobrym źródłem wapnia dla zębów są przetwory mleczne.

• Fosfor- kolejny pierwiastek budujący nasze zęby. Fosfor czerpać można mi.in. z żółtego sera, roślin strączkowych czy otrąb pszennych.

• Wit. D- po pierwsze wspomaga przyswajanie fosforu i wapnia. Oprócz tego ma niebagatelny wpływ na twardość szkliwa i jego mineralizację. Wit D to słońce, a w pożywieniu to tran, tłuste ryby czy jajka.

• Wit. C - ma zasadnicze znaczenie dla zdrowych dziąseł, gdyż wzmacnia naczynia krwionośne. By dostarczyć wit. C, jedzmy warzywa i owoce.

• Wit. A - ma duży wpływ na zdrowie jamy ustnej, uczestniczy w produkcji śliny, pomaga w eliminacji bakterii. Dużą ilość wit. A znajdziemy m.in. w marchewce, wątróbce, dyni.

A teraz dla odmiany, czego unikać, by zęby pozostały zdrowe?

• Cukier - największy wróg zdrowych zębów, a niestety obecny w naszej diecie często w nadmiarze. Słodkie przekąski, soki, słodzone napoje. To wszystko nie pozostaje bez znaczenia dla zdrowych zębów. Cukier jest wyborną pożywką dla bakterii, więc zdecydowanie powinno się ograniczyć jego spożywanie.

• Produkty mączne. Cukier to węglowodany, które kryją się we wszelkich produktach mącznych, dlatego też warto też ich w miarę unikać, pragnąc mieć zdrowy uśmiech.

Co jeszcze lubią zęby.

• Żółty ser. Oprócz dostarczania wapnia i fosforu, pomaga też w neutralizowaniu pH jamy ustnej.

• Zielona herbata- działa antyoksydacyjnie, reguluje pH, wpływa na stan dziąseł.

• Czerwone wino-dzięki zawartości polifenolów czerwone wino pomagają w zwalczaniu bakterii próchniczych.

• Jabłka- w naturalny sposób pomagają w oczyszczaniu zębów.

Jak widać to, co jemy, ma istotny wpływ na stan naszych zębów. Warto więc świadomie prowadzić swoją dietę. Dostarczajmy składników wartościowych, a unikajmy substancji szkodzących naszym zębom.

Zdrowe nawyki dla zdrowych zębów

Oprócz odpowiedniej diety dla zębów, odpowiedniej higieny jamy ustnej i regularnego odwiedzania dentysty jest jeszcze kilka rzeczy, które możemy zrobić dla zdrowia swojego uzębienia. A właściwie trzeba by powiedzieć, czego nie robić. Co ma niekorzystny wpływ na zdrowie zębów i czego nie robić?

• Gryzienie przedmiotów. Długopis czy ołówek między zębami to dość częsty widok. Takie postępowanie może doprowadzić do uszkodzenia zębów lub dziąseł.

• Nadmierne żucie gumy. O ile chwilowe żucie gumy pomaga obniżyć pH w jamie ustnej i wspomaga higienę zębów, to nadmierne jej używanie już nie jest takie dobre. Obciąża mięśnie żuchwy, co może prowadzić do ich przerośnięcia, często niesymetrycznego.

• Używanie zębów jako narzędzi. Otwieranie zębami przeróżnych przedmiotów pewnie nie jest Wam obce, a prowadzić może do ich uszkodzenia.

• Zgrzytanie zębami. Duży nacisk na szczękę podczas zgrzytania może doprowadzić do mikropęknięć, a zęby są stale narażone na nadmierne ścieranie.

Proste zasady dla zdrowych zębów

Prawda, że zasady tu przedstawione są proste do zrozumienia i wprowadzenia je w życie? Mycie zębów, zdrowa i zbilansowana dieta, zaufany stomatolog i wszystko staje się prostsze. Warto dbać o zęby i wprowadzać zdrowe nawyki już od najmłodszych lat, z pewnością to zaprocentuje i pozwoli długo cieszyć się pięknym uśmiechem.

Zdrowe zęby

Zdrowe zęby są ważne. Nie tylko dla ich estetyki czy brak dolegliwości bólowych. Zdrowie zębów ma wpływ na wiele organów. Tak więc ważne jest, by o nie dbać w odpowiedni sposób. Dbać w domu na co dzień. Dbać systematycznie odwiedzając stomatologa. Dbać spożywając odpowiednie pokarmy i unikając złych nawyków. Mamy nadzieję, że trochę pomogliśmy tym krótkim poradnikiem w temacie zdrowia zębów.

Dentysta w Żywcu

Potrzebujesz dentysty w Żywcu? Chcesz wyleczyć zęby bez stresu i bólu? Chcesz skorzystać z porady stomatologicznej? Zapraszamy do kontaktu.